Kateřina Kocourková: Rozhraní

Olomoucká Galerie W7 se již v roce 2014 rozhodla dát šanci začínajícím výtvarníkům a jednou ročně představit jejich dílo v předsálí Divadla na cucky. Letos zvolila kurátorka Monika Beková práce prostějovské studentky Kateřiny Kocourkové. Výstava nese název Rozhraní, vernisáž proběhla v pondělí 14. 3. 2016 a potrvá do 24. 4. 2016.

Mladá výtvarnice prezentuje cyklus maleb – pohledů na krajinu či prostor – očištěných od všeho nedůležitého, jak sama konstatuje. Nejčastější jsou pohledy z okna jedoucího vlaku na moravskou krajinu, která je často placatá, a tudíž, v rámci jednoduchosti, pracuje se dvěma rovinami: rovná krajina a nebe, místy doplněná o okraje oken v kupé. Ač tento popis může znít triviálně, malířka v malbě dokáže (někde méně zdárně, místy mistrně) zachytit pohyb, zejména pak kontrast mezi pohybující se krajinou a nehybným nebem viděném z jedoucího vlaku. Nejde ani tak o impresionistické zachycování momentálně vnímaného, ale spíš o práci s fotografickou pamětí či s fotografií. A vskutku, obrazy často působí jako fotografie, co však dodává malbám šarm a od snímků je odlišuje, je právě přítomnost okrajů oken. Tedy jakási nedokonalost, pokud by se jednalo o fotografii. V těchto malbách naopak působí jako pomyslný záchytný bod a pozorovatele uvádí do kontextu: zřejmý pohyb, pokud dokáže rozpoznat okna vlaku. Ve výsledku je tedy nejčastější kombinace těchto tří rovin: stoické nebe, krajina pohybem lehce rozmazaná a sterilní tmavé okenice.

Mimo tyto pohledy jsou též k vidění malby jakýchsi místností (motiv vany) nebo okenní průhledy do jiných pokojů.

Za zmínku také stojí malířčina práce s chybami – těžko říct, zda-li se jedná o záměr – ovšem některé obrazy vykazují známku kazu, který však dokázala využít k celkovému prospěchu a brilantnímu estetickému efektu.

Výstava Kateřiny Kocourkové v Galerii W7 je k vidění až do 24. 4. 2016.