15 věcí, které si chci pamatovat o Karlin Studios

Karlin Studios (KS, Křižíkova 34, Praha), umělecké ateliéry a galerie sídlící ve staré hale v Karlíně od roku 2005, tj. přes deset let, ukončilo v této budově k poslednímu září roku 2016 svou činnost. Projekt zatím bohužel nemá náhradní prostory. Nicméně nové místo, které by umožnilo této velmi úspěšné instituci pokračovat, se neustále hledá a pevně věřím, že se i najde a KS bude mít možnost nadále pořádat výstavy, zvát zahraniční umělce na rezidentury a hostit ateliéry domácích umělců. Ovšem starý dům zmizí, nahradí jej nový. Proto bych tomu starému domu, jenž si našel cestu k srdci většiny návštěvníků galerie, ráda věnovala… řekněme poslední vzpomínku ve formě deskripce 15 fragmentů, momentů a střípků dojmů, které mi utkvěly v paměti a provést určité rozloučení s jednou významnou složkou tvořící atmosféru Karlin Studios.

Karlin Studios, Křižíkova 34, Praha. Foto: http://sarench.tumblr.com/
  1. Vedro v létě, kosa v zimě;
  2. Specifická betonová tovární vůně hlavní haly;
  3. Místa, kde při dešti kapaly kapky a vytvářely tak drobné kaluže;
  4. Zvuky, přicházející jakoby odnikud;
  5. Divná trubka v hale, v níž občas tekla voda, ačkoli poblíž nebyl žádný zdroj vody;
  6. Počmárané schodiště s pohovkou nahoře;
  7. Sklep – tichý, postapokalyptický, vlhký, lehce hrůzostrašný, plný potrubí a s popraskanými zdmi i podlahou;
  8. Krkolomné dřevěné schodiště ve výtahové šachtě;
  9. Galerie v patře s nepřekonatelně skvěle vypadajícími světlíky;
  10. Počmárané záchody;
  11. Air Studio s bílou dřevěnou podlahou a plesnivým skorostropem, kde bylo v létě největší peklo;
  12. Další krkolomné schody jdoucí jakoby vzduchem napříč horní galerií vedoucí na střechu, sevřenou mezi administrativními komplexy a masou kopce Vítkova;
  13. Úžasná divná malá kukaňka u vchodu sloužící jako vrátnice, kancelář i sklad zároveň;
  14. Masivně rozvrzaná dřevěná podlaha v hale, která nutila stydlivější návštěvníky zdržovat se ve střední části pevné a tudíž tiché podlahy a vnímat tak některá díla pouze z distance;
  15. Spousta drátů, kabelů a jejich zbytků, různých značek, stop, malůvek, nápisů a dalších méně identifikovatelných věcí po stěnách, stropech a podlahách.

 

SDÍLET
Předchozí článekHrad Korvín
Další článekDizajntrh v Olomouci
Studentka navazujícího magisterského programu Teorie a dějiny umění, VŠUP Praha, absolventka studijního programu Dějiny umění FF Univerzity Karlovy. Působí v Karlin Studios (od 2015), podílí se na organizaci různých uměleckých akcích (kurátorka, autorka textů do katalogů, koordinátorka projektu H2 atd.) Předmětem jejího odborného zájmu je umění 20. století, v současnosti se zaměřením na propojování tance a "akčního umění" (performance, happening atd.)