Dizajntrh v Olomouci

0
18

Ve dnech 18. – 19. listopadu se bude v Pevnosti poznání konat Dizajntrh. O umění, designu a Olomouci jsme si promluvili s jejími organizátorkami Annou Jílkovou a Michaelou Balarinovou.

Kde se vzal nápad na „olomouckou prodejní přehlídku designu“?
A: Ve světě fashion a jiných “trhů” se pohybuji už dlouho… vlastně po celou dobu existence mého obchodu FLOP shop, se kterým jsem mnohé objela. Pořád se mě všichni ptali, proč něco nemáme v Olomouci a proč se toho neujmu já, ale moc se mi do toho nechtělo… neměla jsem parťáka a hlavně prostory. Až jsem dostala tip na prázdnou industriální halu, kde by taková akce mohla proběhnout a začala s kamarádkou Míšou spřádat plány.

M: Majitelům haly se nápad moc nezamlouval, ale my už jsme v té době byly celkem rozhodnuté, že to chceme uspořádat. Od té doby uplynul rok, během kterého jsme objížděly podobné akce v Praze i Bratislavě, mluvily jsme s prodejci, nadchly sebe i kamarády okolo nás. Už prostě nešel dostat z hlavy ven.

Na co se návštěvníci mohou zvláště těšit?
A: Razíme heslo, že by si na Dizajntrhu měl přijít na své opravdu každý. K mání bude móda, módní doplňky, bižuterie, knihy, dekorace a předměty do bytu, papírnictví nebo zboží pro děti – a to vše v různých cenových relacích.

M: Protože jsme matky, bylo jasné, že celá akce musí být baby friendly. Proto u nás najdete i dětský koutek, který připravujeme ve spolupráci se značkami V růžovém sadu a Houpací prkno, nebo přebalovací pult. Na programu bude několik workshopů, kde si budou moci děti i dospělí pod odborným vedením vyrobit vlastní dárek. Podrobnosti brzy představíme na našem FB profilu a chystáme i další doprovodný program, který zatím nechceme prozrazovat. A samozřejmě chybět nebude jídlo a pití, které by měly “dovézt” aktuálně populární food trucky.

V Olomouci jsi Anno ještě při studiích založila FLOP shop a poslední dva roky pořádáš Work&shop zónu na Filmové škole v Uherském Hradišti. Dizajntrh tak vyšel z tvé práce a možností nebo jde o oddělenou záležitost?
A: Určitě to jde ruku v ruce. Jak jsem řekla na začátku, k organizaci trhu mě vlastně ponoukali kolegové z branže. Se zkušenostmi s trhem “v malém” na Letní filmové škole a hlavně s vědomím, že mám hodně šikovnou a spolehlivou parťačku, už nebylo rozhodování tak těžké.

V minulosti jsi Michaelo organizovala festival, produkovala studentské filmy nebo psala pro magazíny. Pracovala jsi jako Junior Strategic Planner v agentuře JWT Praha, v e-commerce, například jako Marketing Specialist platební brány PayU, nebo v Aukru. Jak ses dostala k Dizajntrhu?
M: S nápadem přišla Áňa a já jsem se pro ni nadchla a dala věci do pohybu. Vždycky jsem žila v tom, že zkušenosti, které získám v komerčním sektoru, chci zúročit i jinak a myšlence Dizajntrhu v kombinaci s každodenní rutinou na mateřské dovolené nešlo říci ne. 🙂

Teď mě právě napadla myšlenka porovnat Prahu a Olomouc.
M: Praha je někde jinde a podle toho, co jsme měly možnost osobně vidět, existuje i velká propast mezi jednotlivými akcemi v rámci jednoho města. Nejvíc nás oslovil Le Market, který se pravidelně koná v pražském Mánesu. Nádherné prostory na atraktivním místě, špičkoví prodejci, příjemná atmosféra… prostě dokonalé. Ale myslíme si, že Olomouc na takový koncept zatím není připravená – Olomouc je mladé studentské město, a tomu by měla odpovídat i celková atmosféra akce a dále taky cenová politika zboží, které se bude prodávat. Dizajntrh má širokou cílovku včetně studentů, mladých rodin s dětmi nebo seniorů, a tomu jsme přizpůsobily i výběr prodejců a značek. Na své by si tam měl přijít opravdu každý.

A: Ale třeba nás Olomouc poptávkou po zboží s nápadem z kvalitních materiálů v precizním provedení a za cenu, která tomu odpovídá, mile překvapí.

Nedávno jsem dělal rozhovor s maj, kteří pořádají PechaKucha Night Olomouc nebo maj design ve vile Primavesi. Přišli jsme na to, že je potřeba edukace o designu pro širokou veřejnost, která by měla nejlépe začínat už v dětství. Co si o tom myslíte vy? Je v Olomouci dostatečné publikum nebo zákaznická základna pro design?
A: Určitě je třeba položit v dětství základy všem “dobrým vlastnostem”, dobrý vkus nevyjímaje. A obzvlášť v Česku v tom máme ve všech ohledech velké mezery. Takže ano, “design do každé domácnosti”, i do těch olomouckých.

M: My souhlasíme. A Dizajntrh se na takové edukaci rozhodně bude podílet. Chceme to dělat nenásilnou formou, proto děláme, jak my tomu říkáme, “konzum s duší”. Dizajntrh je prodejní akce, kam prodejci jedou vydělat, ale na druhé straně jsme vybraly takové prodejce a zboží, které má nějaký autentický příběh, nebo je něčím inovátorské či progresivní, nebo má lokální kontext a spojujícím prvkem je samozřejmě design. Obzvlášť “příběhy”, které se týkají našeho bezprostředního okolí, mají velký potenciál oslovit širší veřejnost, a proto také bude na Dizajntrhu tak velký počet regionální prodejců.

Jak se díváte na podmínky pro kreativní průmysl v Olomouci?
A: Myslím, že kdo chce, svou cestu si vždycky najde a podmínky obecně jsou docela dobré, právě také díky podobným prodejním přehlídkám nebo internetovým “tržištím”, kde se můžete prezentovat i s málem a nemusíte za to prakticky nic platit.

M: Když to vezmeme pohledem Dizajntrhu, bylo pro nás překvapením, jak velký počet lokálních tvůrců na dobré úrovni v Olomouckém kraji působí. Určitě je tady prostor pro nějakou spojující platformu, která by jejich značky prezentovala nejen v rámci našeho města či kraje, ale i dále.

Jak jste dospěly k tomu, že se přehlídka bude konat v Pevnosti poznání?
M: Najít vhodné prostory byla v Olomouci opravdová výzva. Od počátku jsme měly jasno v tom, že hledáme alespoň 600 metrů čtverečních v centru města, s geniem loci, funkčním sociálním zařízením a za přijatelnou cenu. Takových objektů je kupodivu v centru sice více, ale majitelé nejsou povolní je pronajímat pro krátkodobé aktivity a už vůbec ne pro takové, které proběhnou v horizontu několika měsíců.

A: Takže jsme se nakonec ocitly v Laudonově sále Pevnosti poznání a bylo rozhodnuto. Ty prostory jsou krásné, navíc díky nedávné citlivé rekonstrukci důstojným místem pro přehlídku české a slovenské tvorby.

Kolik prodejců a značek se na přehlídce objeví?
A: Podařilo se nám vytvořit víc jak 60 prodejních míst. Některá místa jsou sdílená dvěma prodejci a v některých případech se na stánku objeví v rámci jednoho koncept storu více značek. Další značky budou prezentovány v našem Dizajnshopu, který bude součástí Dizajntrhu. Přesně to ale spočítáno nemáme.

M: Zajímavé je, že ačkoliv jsme plánovaly prodejní přehlídku českého a slovenského designu, nakonec jsme se rozhodly dát přednost rozmanitosti. Na Dizajntrhu tak budou v menší míře zastoupeny i další evropské země jako Polsko, nebo některé africké země, které tam máme v rámci obchůdků s fair trade zbožím. A z čeho máme opravdu radost, je téměř 20 prodejních míst, které obsadí regionální prodejci z Olomouckého kraje.


Vím, že jsi Anno vystudovala obor Teorie a dějiny umění na Univerzitě Palackého, zatím co ty Michaelo na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně obor Marketingová komunikace. Co umění a design? Co je vaše srdcovka?

A: Pro mě je to velmi složitá otázka. Vystudovala jsem obor, ve kterém se v praxi uplatní malé procento absolventů a vzhledem k tomu, že jsem kvůli manželovi zůstala v Olomouci, musela jsem si “vymyslet něco jiného”. Užité umění ale byla vždycky moje srdcovka, obzvlášť nábytek, miluji blogy o bydlení a vše kolem, zatímco “vysoké umění” u mě zůstává pořád oblíbená kratochvíle. Mě tak nejvíc potěšila účast Lucie Volkové, která pod značkou Luckavo navrhuje krásný porcelán.

M: Velkou radost jsem měla z přihlášky Houpacího prkna – malé české firmy, která vyrábí
dřevěné multifunkční hračky pro děti bez ohledu na věk. V širším kontextu mě oslovil projekt Local Icons, který propojuje design a lokální módní průmysl. Z umění mě naposledy dostala návštěva centra Ars Electronica v Linci, kde se mísí nové technologie a umění.

Na FB profilu jste vysvětlovaly nespisovný název dizajn tak, že to Vaše „hanácké
hobe jinak neomijó“. Osobně se nemůžu ubránit spojitosti s názvem Dyzajnmarket. Je v tom nějaká spojitost nebo inspirace?

A: Jde o “obecnou spojitost” – jde o akce stejného charakteru, kterých je ale v republice spousta. Jako byste se ptali, jestli třeba olomoucké vánoční trhy vycházejí z těch pražských. Prostě je to formát, který funguje, ale pokusíme se to udělat trochu po svém.

M: S Dyzajn marketem nejsme nijak propojeni. Když se podíváte na názvy podobných akcí v jiných městech, vždycky v nich figuruje „market“ nebo „design“. Moc kreativní to není, ale aspoň je na první dobrou jasné, oč jde. A přesně toho jsme chtěly docílit. Měkké „i“ je jen taková hanácká třešinka na dortu.