Zaujala mně busta Olimpie Maidalchini (1591–1657), kterou vytvořil Allesandro Algardi (kol. 1650). Jaká osoba se skrývá za přísnou tváří lemovanou vlajícím vdovským závojem, díky kterému tato žena připomíná kobru připravenou k útoku?
V roce 1644 nastoupil na Petrův stolec nový papež Inocenc X. z rodu Pamphilj (1644–1655). Donna Olimpia Maidalchini byla jeho švagrovou a také „skutečným vládcem“ rodu Pamphilij. Tato ambiciózní a v politice velmi obratná žena, „prima donna di Roma,* měla velký podíl na tom, že se Giovanni Battista Pamphilij stal papežem; což byl fakt známý po celé Evropě.
Charakter této ženy patrně velmi dobře vystihují urážky, jejichž vznik svými činy inspirovala. Získala přezdívku La Pimpaccia** inspirovanou postavou Pimpy – intrikánky, arogantní a hanebné společnice směšné darebačky Pulcinelly – z commedia dell’arte; jednalo se však také o útok na samotného papeže. Další urážka vznikla ze slovní hříčky jejího jména: Olim pia, nunc impia – původně zbožná, nyní prohnaná. I když to patrně nebyla příliš milá a milující bytost, je obdivuhodné, jak obratně se dokázala pohybovat v mužském světě papežské politiky a „vyšplhat až na vrchol“. Jako pěšáci jí k dosažení cílů sloužili její vlastní děti a vnoučata. V Římě však kolovaly také jiné klevety o jejím osobním životě, které se, jak se zdá zakládaly na pravdě. Nepřímo to vyplývá z depeše benátského ambasadora v Římě, která byla přečtena před celým benátským senátem. Depeše informovala osegreto di Pulcinella,*** respektive o intimním vztahu s jejím švagrem, který se odehrál ještě před tím, než se stal papežem (toto zaznamenal i římský kronikář Gigli).
Podíváme-li se na Allgardiho bustu Olimpie, musíme ocenit jeho mistrovství, cit a odvahu naprosto nepřikrášleně zobrazit podobu a charakter této jistě nebezpečné ženy.
Poznámky
* první žena Říma
**podlá/chlípná Pimpa
***tajemství Pulcinelly
Zdroje
- Jennifer Montagu, Alessandro Algardi, Yale 1985.
- Bruce Boucher, Italian Baroque Sculpture, London 1998.